Monday, January 1, 2018

Kenapakah Ibu dan ayah sgt digalakkan memeluk Anak seawal bayi dilahirkan

Why You Should   Carry Your Baby
 (At Least Some of the Time)




Kenapakah Ibu dan ayah sgt digalakkan memeluk Anak seawal bayi dilahirkan

Berapakali kah agaknya  ye para Ayah2 diluar sana Mengendong anak kecil

Selalu ibu atau kaum Hawa lah yg sgt sinonim dgn Pelukan Yela..Ibu pelukan serg ibu itu penyaman bagi ank..

Tapi tahukah kita??




Bahawa sebuah  pelukan dan sentuhan  penuh dengan rasa kasih sayang adalah satu  bentuk afeksi yang  jauh lebih efektif dibandingkan dengan sesebuah hadiah atau pemberian . Kerana ianya tidak dapat diungkap dgn kata kata..
Seawal dari bayi ..ibubapa perlu didedahkan tentang keistimewaan sesebuah pelukan . Sekiranya dimasukkan ilmu sprt ini dalam KRUSUS RUMAHTANGGA bagus sbgai persediaan dalam menerima cahayamata kelak.

Bayi sebenarnya  boleh merasakan aura yg sgt tenang dari Pelukan rapat sipemeluknya
Sprt ayah dan ibunya


Antara  manfaat menggendong bayi
 menurut  Williams dan Martha Sears, pengarang buku Menggendong Anak Itu Perlu

1. Menenangkan bayi. Penelitian dari tim dokter anak di Montreal mengesahkan bayi -bayi yang digendong lebih lama, 43% lebih sedikit menangis dan rewel berbanding bayi yang tidak digendong lebih lama.


2. mengendong bayi secara tdk langsung mengajarkan bayi anda cara  bergembira. Ini keranan bayi akan terasa berada di pelukan  dada ibu atau ayah yg mengendongnya, bayi  juga tidak akan terlalu merasa takut untuk menghadapi pengalaman-pengalaman baru dalam proses pembesarannya.

3. Mengajarkan bayi tentang hal hal dunia manusia . Saat  bayi digendong dlam pelukan  bayi secara tidak langsung terlibat dalam dunia ayah/ibu.
tatapan mata kedua dan sentuhan juga memainkan peranan penting mengajar bayi tentang erti belaian tangan dan juga  tatapan mata para ibu dan ayah .
  Ia bisa melihat dan mempelajari banyak hal dari situ..bayi bisa tersenyum..ianya mempercepatkan proses kemampuan bayi berbicara.
Ini kerana saat digendong, bayi berada pada level suara dan mata yang tinggi, sehingga bisa lebih terlibat dalam pembicaraan.


5. mengendong bayi dalam pelukan  juga akan membuatkan ,bayi  lebih merasa ingin sering menyusukan dan dengan cara ini jugalah bayi akan  lebih terasa tenang



KENAPA IBU AYAH MESTI TERUSKAN PELUKAN UNTUK ANAK YG DALAM PROSES MEMBESAR TERUTAMAN REMAJA HINGGALAH..
SELAMA-LAMANYA......?
NAK TAHU ....  mari kita terus
baca lagi....



1. Kerana Ianya berupaya menyehatkan jiwa & tubuh . Secara Luaran dan Dalaman ,Pelukan ibu ayah berupaya meningkatkan Self-Esteem  daripada nasihat semata- mata.
Tahukah anda kebanyakan masalah Remaja yg berleluasa skrg salah salah satunya kurang pelukan ibubapa..
Sebab itulah ianya perlu dilatih seawal
Bayi lagi.

2. Pelukan ibu bapa juga mampu menyembuhkan hati yg sedang terluka ,kecewa. Hanya dengan kekuatan pelukan yg terlahir dari hati yg penuh kasih yg mendalam terhadap anak anak pecaya atau tidak ianya  mampu sampai ke dasar hati sianak.💖 Pelukan adalah cara terbaik memujuk anak & mententeramkan hatinya .lagi lagi anak anak remaja.
Cara mendidik anak anak zaman skrg sudah berbeza. Tdk perlu sebenarnya
Memukul atau membebel kpd anak2 Remaja. Hanya perlu tahu cara diplomasi berbuallah dgn anak.
Dgn cara yg lebih santai..disamping pelukan kasih.

3. Imenguatkan sistem  imunisasi .
Daya ketahanan tubuh.Wow!!
Hanya dgn pelukan .
Benar!!  Sentuhan  dan pelukan yg tepat
Dan penuh kasih pada sianak sebenarnya mampu
 merangsang kelenjar tymus di mana akan merangsang produksi
sel -seldarah putih , komponen utama
Dalam sistem pertahanan tubuh manusia , jadi . . Selalu -selalulah ye la peluk anak2 yg sakit ye . .
Pat nie...ayah pun perlu juga...

4. Dapat meningkatkan mood & menaikkan skala kegembiraan . Pelukan yg lama meningkatkan arus hormon serotonin dalam tubuh .
Kerana Pelukan yg positive mengalirkan
Energy kepada siPenerima..
Pelukan yg hanya ada pada IBU AYAH
special Bukan??😊

5. Mampu melepaskan segala tekanan & meregangkan otot , merangsang &melancarkan  pengaliran darah ke sel sel tubuh , sehingga  mengurangkan rasa sakit ketika sianak anda jatuh sakit

6. Dapat mengimbangi sistem saraf . Pelukan & sentuhan juga dapat merangsang kulit , secara tidak langsung   berupaya meningkatkan kelembapan & elektrisiti   keseimbangan sistem saraf parasimpatetik tubuh badan

7. Menanam sifat empati ,ehsan & saling memahami . Tenaga yg terhasil
Dari pelukan antara ibu ayah & anak anak juga berupaya memperbaiki juga  merapatkan  hubungan komunikasi antara ibubapa dan anak dgn lebih selesa.
Tip :
Saat anda berbicara dgn anak anda dan merasai ketidak selesaan dalam meluahkan perasaannya anda cuba peluk lah dia dan peganglahtangannya..
Dgn lembut.
"Katakanlah  yg anda sayang kan mereka sepenuh hati..ibu dan ayah senantiasa bersamamu nak saat jatuh dan gembira mu dan cobalah
Tatap mata anak anda dgn pandangan yg penuh pengharapan ".


9. merangsang pengaliran darah . Pelukan ibu dapat menyihatkan jantung , mengurangakn tekanan darah tinggi & mengimbangi degupan jantung . Cuma dengan 10 kali pelukan setiap hari , dapat mengubah tindak balas biokimia & fisiologi tubuh badan . Wowww . . Hebat kan


10. Ia meningkatkan IQ anak . Pelukan & sentuhan merangsang pengaliran darah ke otak . Dengan itu , bekalan oksigen dapat sampai ke otak untuk timbal balik kimia di otak . Anak mudah belajar  , mudah faham , besar hati & bagus dalam mengawal fikirannya .

11. Ia membantu mengawal emosi negatif . Anak akan belajar untuk lebih rasional . Tidak mudah marah , lebih tenang , tidak mudah putus asa , tidak membenci & tidak mudah untuk berasa gagal .

12. Ia mengajar bagaimana untuk memberi & menerima . Pelukan memdidik apa itu nilai kasih sayang dengan memberi , menerima & saling berkongsi .


FAMILY  T SHIRT


NOW!$8.00 /EACH SAVE 64% newest-family-matching-clothes-tops-mother-daughter-father-son-girl-kid-summer-t-shirtfor-baby-




 AVAILABLE Lazada ONLINE Singapore
HANA BABY WRAP



No comments:

Post a Comment

Choosing the right - warm weather

Choosing the right fabrics is key. Stay cool and comfortable with our guide to the most breathable summer fabrics. Clingy clothing...