Friday, October 19, 2018

Adakah Haiwan peliharaan membawa ketenangan Emosi?


Adakah Haiwan  peliharaan membawa ketenangan ,kegembiraan atau mengurangkan Tekanan Emosi seseorang?




Dalam hal ini  menunjukkan bahawa pemilik haiwan lebih bahagia, alasannya adalah karena pemilik haiwan pada dasarnya berbeza beza karakter individu dan haiwan itu sendiri serta dapat memupuk  sifat kasih sayang  sesama makhluk.



Penyelidikan juga telah menunjukkan bahawa haiwan peliharaan boleh meningkatkan kualiti hidup seseorang yang tua atau mereka yang sakit kronik.

Antara Sebab mengapa  ?
Haiwan peliharaan membawa kegembiraan  sekali gus Mengurangi Tekanan emosi dengan sangat baik :





Haiwan peliharaan menjadikan anda  lebih sihat.
 Haiwan peliharaan menghasilkan tahap antibodi yang lebih tinggi dalam sistem manusia yang melawan alergi di kemudian hari.
 (Pastikan anda menjaga haiwan peliharaan anda dengan cara betul)

 Membantu menyembuhkan

Tahukah Anda ?
Mempunyai hewan peliharaan yang sangat disayangi dapat menurunkan tahap tekanan emosi  yang menyebabkan kurang masalah kardiovaskular dan menurunkan tekanan darah yang disebabkan oleh tekanan. Malah orang yang mengalami serangan jantung diketahui semakin pulih apabila memiliki dan berinteraksi dengan haiwan peliharaan kesukaan masing masing.

Keupayaan untuk bersatu sesama Makhluk

Mempunyai ketegangan haiwan melegakan menyebabkan lebih banyak penyatuan dalam keluarga bergelut.
Contohnya
 Orang cenderung ketawa lebih banyak dan menjadi lebih suka bermain di sekeliling haiwan dan oleh itu ia bakal mewujudkan persekitaran yang lebih harmoni tanpa anda sedari mau pun tidak.


Haiwan peliharaan memberikan faedah meningkat hormon emosi sayang




Bukan rahsia lagi bahawa mempunyai teman membantu melegakan kesunyian dan meningkatkan mood .
Pemilik haiwan kesayangan didapati  kurang kesepian, kurang mengalami kemurungan, lebih teliti dan kurang sibuk daripada pemilik bukan haiwan kesayangan.
Mereka juga mencetuskan pelepasan oksitosin yang lebih besar yang kita semua kenali adalah hormon rasa yang baik dan dengan itu membawa kepada rasa bahagia dan kesejahteraan yang lebih besar.

Mana-mana pemilik haiwan peliharaan contohnya anjing atau pemilik kucing boleh memberitahu anda betapa gembiranya haiwan peliharaan mereka.

 Ada sesuatu yg comel berada dirumah sedang menanti apabila pulang iatu dengan ekor yang mengasyikkan dan perasaan sesuatu yang ingin benar-benar menghabiskan masa dengan anda. Sebenarnya Terdapat banyak lagi  manfaat mengenai haiwan peliharaan memainkan peranan dalam hidup kita.
Rasanya cukup setakat ini dahulu

NOTE :
Semoga perkongsian ini mendapat manfaatserta keprihatinan untuk semua golongan Masyarakat.


No comments:

Post a Comment

Choosing the right - warm weather

Choosing the right fabrics is key. Stay cool and comfortable with our guide to the most breathable summer fabrics. Clingy clothing...