Thursday, December 14, 2017

Ilmu kebal @ilmu Mistik

Ilmu kebal @ ilmu mistik sejauh mana kebenaran nya....ada apa dgn ilmu Kebal ni...??

Ilmu kebal adalah
 kepada keupayaan seseorang bagi menahan tubuhnya daripada ditembusi oleh senjata ataupun peluru. Ia merupakan satu ilmu silam yang amat dipercayai dikalangan orang-orang Melayu nusantara yang kebanyakannya menetap di rantau  Asia Tenggara sprt Indonesia , Malaysia, dan Filipinate
Namun begitu
  semasa Pemberontakan Boxer. Ia juga terdapat dalam budaya barat seperti orang-orang British yang mempercayai bahawa sarung pedang Excalibur yang dikatakan mampu menyebabkan kecederaan oleh pemakai sarung pedang tidak mengeluarkan darah sama sekali.

Antara  Amalan2 mereka yg mengamalkan  ilmu kebal ini

Secara umumnya, ilmu kebal ini didapati melalui dua cara, iaitu melalui amalan atau dengan pemakaian sesuatu benda yang menjadikan pemakainya kebal.

Bagi mereka yang mendapatkannya secara amalan, ia mungkin melalui pertapaan, atau memakan sesuatu. Sementara cara pemakaian pula, ia mungkin berbentuk satu azimat, atau keris dan seumpama dengannya.

Satu contoh ilmu kebal dalam kisah Melayu silam adalah lagenda Hang Tuah yang kebal kerana keris Taming Sari, dan Mahsuri yang dikatakan tidak lut ditikam keris, sehinggalah keris pusaka keluarganya digunakan bagi menikam tubuhnya.

Dalam budaya British pula, pemakai sarung pedang Excalibur mampu menjadikan pemakainya kebal.

Kelamahannya Mistik @Ilmu kebal

Ilmu kebal biasanya dipercayai sebagai memiliki kelemahan tersendiri. Pada kebiasaannya, pengamal ilmu kebal dikatakan kalah dengan sesuatu benda tertentu, seperti kebal tikaman keris tetapi boleh ditikam dengan buluh runcing dan seumpama dengannya.
 Ini disebabkan kepercayaan berlaku keseimbangan dan sesuatu perkara tidak pernah sempurna, mesti ada kecacatannya.

Namun begitu
Terdapat perdebatan mengenai ilmu kebal ini kerana pada satu pihak, ia dianggap cuba mengatasi hukum Allah dan menganggap mengamalkannya merupakan amalan syirik
 (Dgn meminta bantuan jin/syaitan)

 sementara di satu pihak lagi berpendapat bahawa  ianya berlaku semata-mata dengan izin Allah Swt.
Bertujuan untuk perlindungan dari Musuh musuh yg berupaya menggunakan ilmu
Sebegini.. untuk menjatuhkan mangsa.


Kepercayaan mengenai ilmu ini masih menebal sehingga hari ini, dan ia masih diamalkan oleh sesetengah pihak, terutamanya peminat-peminat seni mempertahankan diri seperti silat.
Ianya bukanlah bertujuan untuk menunjukkan kelebihan diri..
Sekadar ilmu pertahan kan diri
Sewaktu diperlukan..untuk membantu
Mereka yg tindas atau yg lemah.

Masih banyak yg tersirat tak dapat dihuraikan mengenai ilmu kebal
Hanyalah sekadar perkongsian
Bukan untuk kebanggaan.




No comments:

Post a Comment

Choosing the right - warm weather

Choosing the right fabrics is key. Stay cool and comfortable with our guide to the most breathable summer fabrics. Clingy clothing...